Забезпечення умов для стимулювання загальнонаціонального підприємницького менталітету шляхом включення навчальних курсів з підприємництва та міжнародної торгівлі до навчальних програм початкових та середніх шкіл, а також інших навчальних закладів

100%
Інформацію оновлено
10.08.2021
Відповідальний виконавець: 
Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України
Міністерство освіти і науки України
Державна установа "Офіс з просування експорту України"
Київська міська та обласні держадміністрації
  • Виконано
  • Виконується
  • Не виконано
  • Заплановано до виконання
IV квартал
2019
Розроблення та запровадження навчального курсу з підприємництва та міжнародної торгівлі та внесення їх до навчальних програм закладів початкової та базової середньої освіти, а також інших закладів освіти
Виконано

(Звіт 2019 року).
За підтримки Міністерства освіти і науки України МБО «Фонд Східна Європа» реалізує пілот- ний проєкт «Заснування соціальних шкільних підприємств у сільській місцевості та малих містах України для заохочення молоді до соціального підприємництва у Iвано–Франківській, Житомир- ській та Донецькій областях».

Проєкт виконується МБО «Фонд Східна Європа» спільно з німецькою неурядовою організацією ChildFund Deutschland e.V. за фінансової підтримки Федерального Міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини та триватиме з вересня 2019 до серпня 2021 року.

Проєкт спрямований на підвищення конкурентоспроможності української молоді на ринку пра- ці шляхом розвитку навичок соціального підприємництва учнів та інтеграції соціальної моделі шкільного підприємства в місцеву систему освіти.

У рамках проєкту було розроблено навчальну програму курсу за вибором для учнів 8–11 кла- сів «Соціальне шкільне підприємництво», яка отримала схвалення комісії з економіки Науково– методичної ради Міністерства освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти, а також розробляється відповідний навчально–методичний посібник з цього курсу. Також триває конкурс грантів для громадських організацій у партнерстві зі школами з цільових областей з метою створення пілотних шкільних підприємств.

Завдяки участі в роботі соціальних шкільних підприємств, учні навчаються застосовувати теоре- тичні знання на практиці, розвивають підприємливість та соціальні і громадянські компетентно- сті згідно постулатів НУШ, а також більш виважено підходять до кар’єрних рішень.

Однією з ключових компетентностей, закладених у цьому стандарті, є підприємливість. Розро- блення проєкту нормативного акта передбачено планом заходів на 2017 – 2029 роки із запро- вадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа».

Наразі постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 No 898 затверджено Державний стандарт базової середньої освіти, що визначатиме обов’язкові результати навчання здобувачів відповідно до засад та принципів Концепції НУШ, які буде застосовано для здобувачів базової середньої освіти, починаючи з 2022 року. Однією з ключових компетентностей, закладених у цьому стандарті, є підприємливість і фінансова грамотність.

У МОН триває робота з розроблення Типових освітніх програм для закладів загальної середньої освіти згідно затвердженого Державного стандарту базової середньої освіти.

РЕГІОНИ:

Вінницька ОДА:

14.02.2021 у Вінницькому національному технічному університеті онлайн відбувся заключний етап ІІ Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Вінницького територіального відділення Малої академії наук України (науково-технічне відділення). Свої наукові проєкти презентували  понад 30 школярів.

Робота науково-технічного відділення ВМАН направлена на пошук, підтримку і стимулювання інтелектуальної і творчо обдарованої молоді, самореалізації творчої особистості у сучасному суспільстві.

12.05.2021 відбувся круглий стіл на тему: “Підтримка МСБ в період коронакризи: плюси та мінуси від влади”.

Житомирська ОДА:

У період з листопада 2019 року по квітень 2020 року на базі КЗ «Житомирський обласний ін- ститут післядипломної педагогічної освіти» Житомирської обласної ради проводились тренінги для слухачів курсів підвищення кваліфікації вчителів із питань фінансової обізнаності, ініційовані Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти».

Крім цього, розроблена програма «Школа бізнесу юних підприємців», ініційована Коростен- ською міською радою та реалізується в закладах загальної середньої освіти області.

У закладах загальної середньої освіти області вивчається курс за вибором «Ділова активність».

З метою стимулювання загальнонаціонального підприємницького менталітету у закладах за- гальної середньої, професійної (професійно–технічної) освіти розроблені та впроваджуються проєкти з підприємництва та міжнародної торгівлі. Ці проєкти реалізуються для підлітків, які виявляють відповідні здібності. Заклади освіти надають їм базові знання та допомагають реа- лізувати власні комерційні та соціальні проєкти. Підприємництву дітей навчають тренери – під- приємці–практики або громадські активісти.

Закарпатська ОДА:

Питання підприємливості та фінансової грамотності у закладах освіти учні вивчають під час викла- дання окремих курсів за вибором, таких як: «Фінансова грамотність» і «Підприємництво» та навчаль- них предметів «Економіка» і «Громадянська освіта». Проводяться обласні методичні секції педаго- гічних працівників галузевого спрямування (зокрема будівельного та деревообробного напрямів), на засіданнях розглядаються питання адаптації освітніх програм до потреб сучасного виробництва з урахуванням пропозицій роботодавців.

Одеська ОДА:

15.11–16.11.2019 проведено навчальні семінари для експортерів «Export with 4P»; 21.02.2020 – організовано тематичний захід «Паливний акциз»; 04.05.2020 – запрошено представників біз- несу до участі у безкоштовному онлайн–вебінарі «Оптимізація процесів міжнародного бізнесу в умовах кризи»; 04.06.2020 – надано сприяння у проведені безкоштовного антикризового вебі- нару щодо онлайн можливостей для B2B компаній в умовах карантину.

Рівненська ОДА:

24–27.02.2020 в Національному університеті «Острозька академія» відбувся цикл тренінгів в рам- ках програми «Creative Spark», що реалізується за підтримки Британської ради в Україні. Програма спрямована на розвиток підприємницьких навичок серед студентів, молодих підприємців та ви- кладачів. Тренінги проходили у форматі Boot camp. Під час занять учасники мали змогу познайо- митися із найбільш вдалими кейсами, а також спробувати представити власні оригінальні рішення проблем зі сфери підприємництва. Завданням тренінгів було надання учасникам програми прак- тичних інструментів перетворення власної ідеї в прибутковий стартап. Далі окремий учасник або команда матимуть можливість представити свої стартапи на національному конкурсі Enterprise Pitch Competition у Tech StartUp School Львівської політехніки за участі партнерів із Кінгстонського університету (Лондон). Переможці національного конкурсу зможуть представити свої проєкти у Великобританії на міжнародному конкурсі стартапів в Оксфорді.

10.09.2020 молодь долучилась до фестивалю молодіжних інновацій «U–inn 2.0 Fest!», у ході якого відбувся захід «Як стати інноватором у своїй громаді».

Харківська ОДА:

Протягом 2021 року проводилась інформаційна підтримка серед підприємницьких та ділових кіл області з реалізації Програми Федерального міністерства економіки та енергетики Німеччини для управлінських кадрів “Fit for Partnership with Germany”.

16.02.2021 проведено форум, у якому взяли участь керівники банківських установ Харківського регіону, провідних страхових компаній та суб’єктів господарювання сільськогосподарської сфери.

Представниками банківських установ, а саме: дирекції АБ “УКРГАЗБАНК”, Філії АТ “Укрексімбанк” в м. Харків та АТ “КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК” було презентовано привабливі кредитні продукти, а також програми для сільськогосподарських підприємств.

Протягом 2021 року спільно з регіональними бізнес-асоціаціями проводилась робота з інформування провідних підприємств Харківської області, в тому числі малих та середніх, щодо можливості участі у навчальних заходах з питань підприємництва та міжнародної торгівлі

Також, Харківською торгово-промисловою палатою для стимулювання підприємницької діяльності серед малих, середніх підприємств протягом 2021 року було проведено 20 освітніх заходів та тренінгів.

Чернівецька ОДА:

З метою стимулювання підприємницької діяльності серед підприємств, зокрема малих та серед- ніх підприємств, та молоді, у закладах освіти області до робочих навчальних планів 32 закладів загальної середньої освіти області включено викладання курсу за вибором «Фінансова грамот- ність», що сприяє формуванню підприємницької компетентності серед школярів. Курс читаєть- ся у 57 класах для 981 учня 5–11 класів. Також розроблено та рекомендується для викладання програма курсу за вибором для учнів 9 класів «Вступ до підприємницької діяльності». З метою стимулювання підприємницького менталітету 16–17.01.2020 у рамках Національного проєкту з фінансової грамотності Фондом гарантування вкладів фізичних осіб та громадською організацією Діловий клуб «Партнер», Інститутом післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області проведено навчальні тренінги для вчителів області, що викладають «Фінансову грамотність».

Чернігівська ОДА:

П’ять закладів вищої та фахової передвищої освіти області здійснюють підготовку фахівців (за освітньо-кваліфікаційними рівнями магістра, бакалавра та молодшого спеціаліста, освітньо-професійним ступенем фахового молодшого бакалавра) за спеціальністю “Підприємництво, торгівля та біржова діяльність”.

З 25 по 29 січня 2021 року у Чернігівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського в дистанційній формі відбулося підвищення кваліфікації вчителів економіки, які мали можливість ознайомитися з сучасними підходами до викладання економіки, ефективними методиками та формами проведення навчальних занять.

Для вчителів іноземних мов 16 лютого 2021 року проведено онлайн-тренінг “Способи реалізації наскрізної змістової лінії “Підприємливість і фінансова грамотність на уроках іноземної мови”.

У навчальні плани підвищення кваліфікації педагогічних працівників зазначеного інституту включено лекції щодо впровадження підприємницьких знань в освітній процес закладів загальної середньої освіти та позашкільної освіти з таких тем: “Сучасний стан і проблеми шкільної економічної освіти”, “Способи реалізації наскрізної змістової лінії “Підприємливість і фінансова грамотність” у освітньому процесі закладів загальної середньої освіти”, “Теоретичні та методичні основи компетентнісного підходу в освітньому процесі. Європейський досвід”, “Споживач фінансових послуг та власна фінансова безпека”, “Значення заощаджень та інвестицій в формуванні бюджету сім’ї”, “Місце запозичень та страхування в системі фінансового споживання”, “Захист споживачів фінансових послуг в українському законодавстві”, “Розвиток рис підприємливої особи через активні форми навчання”.

Науково-педагогічними працівниками кафедри природничо-математичних дисциплін та інформаційно-комунікаційних технологій в освіті розроблено програми підвищення кваліфікації вчителів, зокрема: “Основи фінансової грамотності”, “Фінансова грамотність в основній та старшій школі”, “Навчання підприємництву: теорія і практика” “Фінансова грамотність у початковій школі”, “Фінансова автономія. Документаційний супровід функціонування закладу освіти”, які використовуються при складанні навчальних планів підвищення кваліфікації педагогічних працівників інституту.