Прогрес виконання Плану завдань і заходів з реалізації Експортної стратегії України

(«дорожньої карти» стратегічного розвитку торгівлі)
на 2017-2021 роки

  • Виконано
  • Виконується
  • Не виконано
  • Заплановано до виконання

Завдання 3. Поліпшення правових та економічних умов для здійснення міжнародної торгівлі

IV квартал
2018
Завершення оцінки ефективності діючих міжнародних угод про вільну торгівлю
Виконано

Україною укладено 22 багатосторонні та двосторонні угоди про вільну торгівлю з 46 країнами світу (країни СНД, ЄС, ЄАВТ, Грузія, Канада, Македонія, Чорногорія).

Кабінет Міністрів України 21.11.2018 року схвалив проект Угоди про вільну торгівлю між Україною та Ізраїлем, що дозволить в найближчій перспективі збільшити український експорт до Ізраїлю, а також покращиться сальдо торгівлі України з Ізраїлем.

Триває переговорний процес з укладення угод про вільну торгівлю з Туреччиною та Сербією. Важливим є досягнення домовленостей з цими країнами щодо використання в рамках майбутніх угод про вільну торгівлю правил походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження після приєднання до неї України.

Відповідно до Указу Президента України від 04.05.2018 року № 118/2018 “Про делегацію України для участі у переговорах між Україною та Республікою Македонія щодо перегляду положень Угоди про вільну торгівлю між Україною та Республікою Македонія” вживаються заходи з удосконалення положень УВТ з метою створення сприятливих умов для розвитку торгівлі між Україною та Республікою Македонія та стимулювання економічної співпраці у сферах, що становлять спільний інтерес.

На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 30.11.2017 року № 46067/2/1-17 Мінекономрозвитку, спільно із заінтересованими ЦОВВ та провідними виробниками галузей економіки України, здійснено попередню оцінку наслідків укладення УВТ з Радою співробітництва арабських держав Перської затоки.

На виконання доручень Кабінету Міністрів України від 21.04.2018 року № 6392/4/1-18, від 08.06.2018 року № 22222/1/1-18 та від 12.10.2018 року № 6392/7/1-18 Мінекономрозвитку, спільно із заінтересованими ЦОВВ та провідними виробниками галузей економіки України, було опрацьовано питання доцільності укладення Преференційної торговельної угоди з Республікою Індонезія. Здійснюється підготовча робота в частині вироблення алгоритму пропозицій для індонезійської сторони з метою обговорення питання можливості укладення зазначеної Угоди та взаємних умов доступу до ринків товарів в рамках майбутніх міжнародних двосторонніх домовленостей.

За підтримки проектної допомоги проведено попередній аналіз визначення доцільності розширення Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою на торгівлю послугами.

Опрацьовано можливість залучення проектної допомоги для оцінки ефективності від укладення Угоди про вільну торгівлю з Туреччиною (на стадії переговорів). Під час заходу, організованому канадською юридичною фірмою Bennett Jones LLP за участі представників МЕРТ, ЄС та уряду провінції Альберта (18.05.2018 року, м. Київ), експертами проекту CUTIS зроблена презентація “CUFTA у дії: Можливості вільної торгівлі з Канадою”.

IV квартал
2021
Розроблення нових угод про вільну торгівлю на основі проведених економічних досліджень
Виконується

Мінекономіки здійснено опрацювання питання доцільності укладення Угоди про вільну торгівлю з Радою співробітництва арабських держав Перської затоки
та Преференційної торгівельної угоди з Республікою національних товаровиробників; висновки консолідовано та направлено Кабінету Міністрів України.

На наступному етапі планується розроблення алгоритму проведення консультацій з Республікою Індонезія щодо доцільності укладення Преференційної торгівельної угоди. Мінекономіки здійснюється підготовча робота в частині вироблення алгоритму пропозицій для індонезійської сторони з метою обговорення питання можливості укладення зазначеної Угоди та взаємних умов доступу до ринків товарів в рамках майбутніх міжнародних двосторонніх домовленостей.

На даному етапі питання укладення УВТ Радою співробітництва арабських держав Перської затоки (РСАДПЗ) потребує додаткового вивчення її економічної доцільності з урахуванням поточної економічної ситуації в Україні та політичної складової відносин між країнами-учасницями цього угруповання, зокрема зважаючи на триваючу з червня 2017 року так звану “катарську кризу”, яка супроводжується політико-дипломатичною та економічною ізоляцією Катару з боку Королівства Саудівська Аравія, Об’єднаних Арабських Еміратів та Бахрейну, що створює невизначеність щодо подальшої долі цього інтеграційного об’єднання.

Розпочато дослідження щодо доцільності укладення преференційних угод з окремими країнами у фокусі.

Завдання 4. Вдосконалення координації діяльності інституцій з підтримки торгівлі, залучених до реалізації торговельної політики та розвитку експорту

II квартал
2018
Проведення аналізу існуючої інституціональної системи з підтримки експорту, розроблення та представлення проекту Концепції щодо створення інституції з підтримки та просування експорту
Виконано

Наказом Мінекономрозвитку від 23.06.2018 року №864 утворено Державну установу “Офіс з просування експорту України” та затверджено Положення про неї. 31.07.2018 року здійснено державну реєстрацію юридичної особи.

II квартал
2018
Розроблення та прийняття нормативно-правового акта про створення інституції з підтримки та просування експорту
Виконано

На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 року № 199-р “Про утворення державної установи “Офіс з просування експорту України”, Мінекономрозвитку наказом від 23.06.2018 року № 864 утворено державну установу “Офіс з просування експорту України”, а наказом Мінекономрозвитку від 27.09.2018 № 1379 затверджено нову редакцію її положення.

IV квартал
2018
Початок роботи інституції з підтримки та просування експорту на базі Офісу з просування експорту
Виконано

У грудні 2018 року завершився трансформаційний період становлення державної установи “Офіс з просування експорту України” на базі консультативно-дорадчого органу Офіс з просування експорту при Мінекономрозвитку.

Завдання 5. Покращення координації та взаємодії мережі інституцій, що надають експортерам послуги з підтримки бізнесу та торгівлі

I квартал
2018
Розроблення та прийняття нормативно-правових актів з питань створення Експортно-кредитного агентства відповідно до законодавства
Виконано

Створення та організація функціонування ПрАТ “Експортно-кредитне агентство” передбачено Законом України від 20.12.2016 року № 1792 “Про забезпечення масштабної експансії експорту товарів (робіт, послуг) українського походження шляхом страхування, гарантування та здешевлення кредитування експорту”.

Протягом 2018 року здійснено наступні заходи:

  • постановою Кабінетом Міністрів України “Питання утворення Експортно-кредитного агентства” від 07.02.2018 року № 65 прийнято рішення про утворення ПрАТ “Експортно-кредитне агентство” та затверджено його установчі документи (статут, положення про наглядову раду, про правління, про ревізійну комісію, порядок проведення конкурсного відбору кандидатів на посаду члена наглядової ради);
  • розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.11.2018 року № 866 призначено виконуючого обов’язки голови правління ПрАТ “Експортно-кредитне агентство”; зареєстровано юридичну особу; сформовано статутний капітал у сумі 200 млн. гривень та розпочато здійснення комплексу заходів щодо приватного розміщення першого випуску акцій ПрАТ “Експортно-кредитне агентство”.
III квартал
2018
Утворення Експортно-кредитного агентства
Виконано

 Протягом 2018 року здійснено наступні заходи:

- постановою Кабінетом Міністрів України “Питання утворення Експортно-кредитного агентства” від 07.02.2018 року № 65 прийнято рішення про утворення ПрАТ “Експортно-кредитне агентство” та затверджено його установчі документи (статут, положення про наглядову раду, про правління, про ревізійну комісію, порядок проведення конкурсного відбору кандидатів на посаду члена наглядової ради);

- розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.11.2018 року № 866 призначено виконуючого обов’язки голови правління ПрАТ “Експортно-кредитне агентство”; зареєстровано юридичну особу; сформовано статутний капітал у сумі 200 млн. гривень та розпочато здійснення комплексу заходів щодо приватного розміщення першого випуску акцій ПрАТ “Експортно-кредитне агентство”.

III квартал
2018
Наповнення статутного капіталу Експортно-кредитного агентства
Виконано

У першому кварталі 2019 року проводились заходи щодо організації функціонування ПрАТ “Експортно-кредитне агентство” задля забезпечення виконання його основних завдань, визначених Статутом, зокрема: затверджено організаційну структуру; сформовано статутний капітал у сумі 200 млн. гривень; забезпечувалось здійснення комплексу заходів щодо приватного розміщення першого випуску акцій ПрАТ "Експортно-кредитне агентство"; у контексті виконання Закону Мінекономрозвитку створило Міжвідомчу робочу групу з питань діяльності ПрАТ «Експортно-кредитне агентство», метою роботи якої на даному етапі буде опрацювання документів, які будуть регламентувати статутну діяльність агентства.

Поряд з цим, зареєстрований 23 квітня 2018 р. у Верховній Раді (реєстр № 8318) урядовий законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективного функціонування Експортно-кредитного агентства" внесено до порядку денного десятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання, що затверджено Постановою Верховної Ради України від 7 лютого 2019 р. № 2679-VIII.

IV квартал
2018
Початок діяльності Експортно-кредитного агентства
Виконано

Вживаються заходи щодо приватного розміщення першого випуску акцій ПрАТ “ЕКА”: створено Міжвідомчу робочу групу з питань діяльності ПрАТ “ЕКА” з метою опрацювання документів, які будуть регламентувати статутну діяльність агентства. Наказом Мінекономіки від 13.08.2019 № 1388 затверджено Положення про правила страхування приватного акціонерного товариства “Експортно-кредитне агентство”, а наказом від 26.02.2020 № 331 - положення про страхові тарифи, положення про склад страхових резервів та правил формування та використання страхових резервів приватного акціонерного товариства “Експортно-кредитне агентство”. Також підготовлено до підписання наказ Мінекономіки “Про затвердження Положень про правила страхування та перестрахування приватного акціонерного товариства “Експортно-кредитне агентство”.

З метою формування наглядової ради ПрАТ “ЕКА” відповідно до наказу Мінекономіки від 06.02.2020 № 203 утворено постійно діючу комісію для конкурсного відбору членів наглядової ради. До Мінфіну подано бюджетну декларацію щодо збільшення статутного капіталу ПрАТ “ЕКА” на 2,0 млрд. гривень.

II квартал
2019
Затвердження у разі необхідності додаткових нормативно-правових актів з питань створення системи фінансової підтримки Експортно-кредитного агентства
Виконується

03.03.2020 прийнято наказ Мінекономіки № 386 “Про затвердження Положень про правила страхування та перестрахування приватного акціонерного товариства “Експортно-кредитне агентство” Підготовлено до підписання наказ Мінекономіки “Про затвердження Положення про встановлення внутрішнього рейтингу експортерів та іноземних покупців”.

IV квартал
2020
Забезпечення функціонування державної системи фінансової підтримки експорту
Заплановано до виконання
II квартал
2018
Розроблення та прийняття постанови Кабінету Міністрів України “Про реалізацію пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України”
Виконується

У 2018 році Мінекономрозвитку проводиться робота щодо заходів з започаткування проекту щодо створення торговельних представництв України за кордоном. Водночас, розроблений Мінекономрозвитку проект Постанови “Про реалізацію пілотного проекту щодо вдосконалення представлення економічних інтересів України за кордоном” не був прийнятий з ряду причин.

Разом з тим, Законом України “Про Державний бюджет України на 2019 рік” передбачено фінансування торгових представництв за кордоном у сумі 28 251, 8 тис. грн.

Також 19.12.2018 набрала чинності нова редакція статті 9 Закону України “Про зовнішньоекономічну діяльність”, згідно якої до компетенції Кабінету Міністрів України належить призначення керівників торговельних представництв України в іноземних державах.

Мінекономіки разом з МЗС провело декілька узгоджувальних нарад, на яких було встановлено наявність у діючій законодавчій базі суттєвих суперечностей та прогалин з питань правового регулювання діяльності торговельних представництв України в іноземних державах (далі – ТПУ), що не дозволяє забезпечити їх повноцінне функціонування.

За результатами проведених нарад дійшли спільного висновку щодо необхідності застосування принципово іншого підходу до створення та функціонування ТПУ, яким, зокрема, передбачається за необхідне:

- унести зміни до Бюджетного кодексу України в частині фінансування ТПУ безпосередньо Мінекономрозвитку;

- прийняти Указ Президента України “Про захист прав і законних інтересів держави та суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності України за кордоном” (відповідно до частини другої статті 23 Закону України “Про дипломатичну службу”);

- рішенням Уряду переглянути чисельність працівників закордонних дипломатичних установ.

На сьогодні Мінекономіки досягнуто принципової згоди з МЗС щодо підготовлених проектів нормативно-правових актів, відповідно до яких будуть створені правові підстави для започаткування повноцінного функціонування  торговельних представництв України в іноземних державах. Наразі ці проекти готуються для направлення на погодження до ЦОВВ.

Разом з тим, Законом України “Про Державний бюджет України на 2019 рік” передбачено фінансування торгових представництв за кордоном у сумі 28251,8 тис. грн. Також 19.12.2018 набрала чинності нова редакція статті 9 Закону України “Про зовнішньоекономічну діяльність”, згідно якої до компетенції Кабінету Міністрів України належить призначення керівників торговельних представництв України в іноземних державах.

Надіслано листа на Офіс Президента України від 22.10.2020 № 4102-07/64107-01 та листа на Кабінет Міністрів України від 23.10.2020 № 4102-07/64189-01(див. зв'язок з документами). (Коротко про зміст листів : МЗС листом від 20.08.2020 № 51/14-200-1893 (копія додається) не підтримало пропозиції щодо створення торговельних представництв у складі дипломатичних місій України, аргументуючи це тим, що їх створення призведе до дублювання функцій, розмиття відповідальності, неефективного використання державних ресурсів, а також неузгодженості дій та невиправданих видатків державного бюджету, що в результаті послаблюватиме позицію нашої держави.)
 

IV квартал
2018
Проведення навчання з метою підвищення кваліфікаційної спроможності співробітників, що беруть участь в реалізації пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України
Заплановано до виконання

Захід не виконано

IV квартал
2018
Реалізація пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України
Заплановано до виконання

Захід не виконано

IV квартал
2019
Реалізація пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України
Заплановано до виконання
IV квартал
2020
Реалізація пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України
Заплановано до виконання
IV квартал
2021
Реалізація пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України
Заплановано до виконання