Прогрес виконання Плану завдань і заходів з реалізації Експортної стратегії України

(«дорожньої карти» стратегічного розвитку торгівлі)
на 2017-2021 роки

  • Виконано
  • Виконується
  • Не виконано
  • Заплановано до виконання

Завдання 3. Поліпшення правових та економічних умов для здійснення міжнародної торгівлі

IV квартал
2018
Завершення оцінки ефективності діючих міжнародних угод про вільну торгівлю
Виконано

Україною укладено 22 багатосторонні та двосторонні угоди про вільну торгівлю з 46 країнами світу (країни СНД, ЄС, ЄАВТ, Грузія, Канада, Македонія, Чорногорія).

Кабінет Міністрів України 21.11.2018 року схвалив проект Угоди про вільну торгівлю між Україною та Ізраїлем, що дозволить в найближчій перспективі збільшити український експорт до Ізраїлю, а також покращиться сальдо торгівлі України з Ізраїлем.

Триває переговорний процес з укладення угод про вільну торгівлю з Туреччиною та Сербією. Важливим є досягнення домовленостей з цими країнами щодо використання в рамках майбутніх угод про вільну торгівлю правил походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження після приєднання до неї України.

Відповідно до Указу Президента України від 04.05.2018 року № 118/2018 “Про делегацію України для участі у переговорах між Україною та Республікою Македонія щодо перегляду положень Угоди про вільну торгівлю між Україною та Республікою Македонія” вживаються заходи з удосконалення положень УВТ з метою створення сприятливих умов для розвитку торгівлі між Україною та Республікою Македонія та стимулювання економічної співпраці у сферах, що становлять спільний інтерес.

На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 30.11.2017 року № 46067/2/1-17 Мінекономрозвитку, спільно із заінтересованими ЦОВВ та провідними виробниками галузей економіки України, здійснено попередню оцінку наслідків укладення УВТ з Радою співробітництва арабських держав Перської затоки.

На виконання доручень Кабінету Міністрів України від 21.04.2018 року № 6392/4/1-18, від 08.06.2018 року № 22222/1/1-18 та від 12.10.2018 року № 6392/7/1-18 Мінекономрозвитку, спільно із заінтересованими ЦОВВ та провідними виробниками галузей економіки України, було опрацьовано питання доцільності укладення Преференційної торговельної угоди з Республікою Індонезія. Здійснюється підготовча робота в частині вироблення алгоритму пропозицій для індонезійської сторони з метою обговорення питання можливості укладення зазначеної Угоди та взаємних умов доступу до ринків товарів в рамках майбутніх міжнародних двосторонніх домовленостей.

За підтримки проектної допомоги проведено попередній аналіз визначення доцільності розширення Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою на торгівлю послугами.

Опрацьовано можливість залучення проектної допомоги для оцінки ефективності від укладення Угоди про вільну торгівлю з Туреччиною (на стадії переговорів). Під час заходу, організованому канадською юридичною фірмою Bennett Jones LLP за участі представників МЕРТ, ЄС та уряду провінції Альберта (18.05.2018 року, м. Київ), експертами проекту CUTIS зроблена презентація “CUFTA у дії: Можливості вільної торгівлі з Канадою”.

Звіт за 2019 рік.

IV квартал
2021
Розроблення нових угод про вільну торгівлю на основі проведених економічних досліджень
Виконується

Розпочато дослідження щодо доцільності укладення преференційних угод з окремими країнами у фокусі.

Завдання 4. Вдосконалення координації діяльності інституцій з підтримки торгівлі, залучених до реалізації торговельної політики та розвитку експорту

II квартал
2018
Проведення аналізу існуючої інституціональної системи з підтримки експорту, розроблення та представлення проекту Концепції щодо створення інституції з підтримки та просування експорту
Виконано

Наказом Мінекономрозвитку від 23.06.2018 року №864 утворено Державну установу “Офіс з просування експорту України” та затверджено Положення про неї. 31.07.2018 року здійснено державну реєстрацію юридичної особи.

II квартал
2018
Розроблення та прийняття нормативно-правового акта про створення інституції з підтримки та просування експорту
Виконано

На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 року № 199-р “Про утворення державної установи “Офіс з просування експорту України”, Мінекономрозвитку наказом від 23.06.2018 року № 864 утворено державну установу “Офіс з просування експорту України”, а наказом Мінекономрозвитку від 27.09.2018 № 1379 затверджено нову редакцію її положення.

IV квартал
2018
Початок роботи інституції з підтримки та просування експорту на базі Офісу з просування експорту
Виконано

У грудні 2018 року завершився трансформаційний період становлення державної установи “Офіс з просування експорту України” на базі консультативно-дорадчого органу Офіс з просування експорту при Мінекономрозвитку.

Завдання 5. Покращення координації та взаємодії мережі інституцій, що надають експортерам послуги з підтримки бізнесу та торгівлі

I квартал
2018
Розроблення та прийняття нормативно-правових актів з питань створення Експортно-кредитного агентства відповідно до законодавства
Виконано

Створення та організація функціонування ПрАТ “Експортно-кредитне агентство” передбачено Законом України від 20.12.2016 року № 1792 “Про забезпечення масштабної експансії експорту товарів (робіт, послуг) українського походження шляхом страхування, гарантування та здешевлення кредитування експорту”.

Протягом 2018 року здійснено наступні заходи:

  • постановою Кабінетом Міністрів України “Питання утворення Експортно-кредитного агентства” від 07.02.2018 року № 65 прийнято рішення про утворення ПрАТ “Експортно-кредитне агентство” та затверджено його установчі документи (статут, положення про наглядову раду, про правління, про ревізійну комісію, порядок проведення конкурсного відбору кандидатів на посаду члена наглядової ради);
  • розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.11.2018 року № 866 призначено виконуючого обов’язки голови правління ПрАТ “Експортно-кредитне агентство”; зареєстровано юридичну особу; сформовано статутний капітал у сумі 200 млн. гривень та розпочато здійснення комплексу заходів щодо приватного розміщення першого випуску акцій ПрАТ “Експортно-кредитне агентство”.
III квартал
2018
Утворення Експортно-кредитного агентства
Виконано

 Протягом 2018 року здійснено наступні заходи:

- постановою Кабінетом Міністрів України “Питання утворення Експортно-кредитного агентства” від 07.02.2018 року № 65 прийнято рішення про утворення ПрАТ “Експортно-кредитне агентство” та затверджено його установчі документи (статут, положення про наглядову раду, про правління, про ревізійну комісію, порядок проведення конкурсного відбору кандидатів на посаду члена наглядової ради);

- розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.11.2018 року № 866 призначено виконуючого обов’язки голови правління ПрАТ “Експортно-кредитне агентство”; зареєстровано юридичну особу; сформовано статутний капітал у сумі 200 млн. гривень та розпочато здійснення комплексу заходів щодо приватного розміщення першого випуску акцій ПрАТ “Експортно-кредитне агентство”.

Створено Міжвідомчу робочу групу з питань діяльності ПрАТ «ЕКА» з метою опрацювання документів, які будуть регламентувати статутну діяльність агентства.

III квартал
2018
Наповнення статутного капіталу Експортно-кредитного агентства
Виконано

У першому кварталі 2019 року проводились заходи щодо організації функціонування ПрАТ “Експортно-кредитне агентство” задля забезпечення виконання його основних завдань, визначених Статутом, зокрема: затверджено організаційну структуру; сформовано статутний капітал у сумі 200 млн. гривень; забезпечувалось здійснення комплексу заходів щодо приватного розміщення першого випуску акцій ПрАТ "Експортно-кредитне агентство"; у контексті виконання Закону Мінекономрозвитку створило Міжвідомчу робочу групу з питань діяльності ПрАТ «Експортно-кредитне агентство», метою роботи якої на даному етапі буде опрацювання документів, які будуть регламентувати статутну діяльність агентства.

Поряд з цим, зареєстрований 23 квітня 2018 р. у Верховній Раді (реєстр № 8318) урядовий законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективного функціонування Експортно-кредитного агентства" внесено до порядку денного десятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання, що затверджено Постановою Верховної Ради України від 7 лютого 2019 р. № 2679-VIII.

IV квартал
2018
Початок діяльності Експортно-кредитного агентства
Виконано

Прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 No 772 «Про затвердження Правил здійснення діяльності ПрАТ «ЕКА» зі страхування від комерційних та некомерційних ри- зиків, перестрахування та надання гарантій».

II квартал
2019
Затвердження у разі необхідності додаткових нормативно-правових актів з питань створення системи фінансової підтримки Експортно-кредитного агентства
Виконано

Підписано наказ Мінекономіки від 13.08.2019 No 1388 «Про затвердження положень про правила страхування ПрАТ «ЕКА».

26.02.2020 підписано наказ No 331 «Про затвердження положення про страхові тарифи, положення про склад страхових резервів та правил формування та використання страхових резервів приват- ного акціонерного товариства «Експортно–кредитне агентство».

03.03.2020 підписано наказ Мінекономіки No 386 «Про затвердження Положень про правила стра- хування та перестрахування приватного акціонерного товариства «Експортно–кредитне агентство».

04.06.2020 підписано наказ Мінекономіки No 1050 «Про затвердження Положення про встановлен- ня внутрішнього рейтингу експортерів та іноземних покупців».

IV квартал
2020
Забезпечення функціонування державної системи фінансової підтримки експорту
Виконано

З метою формування наглядової ради ПрАТ «ЕКА» відповідно до наказу Мінекономіки від 06.02.2020 No 203 утворено постійно діючу комісію для конкурсного відбору членів наглядової ради, проведено конкурсний відбір і оголошено його результати.

Вирішено на законодавчому рівні Законом України «Про державний бюджет України на 2021 рік» питання докапіталізації ПрАТ «Експортно–кредитне агентство» та збільшення його статутного капі- талу до 2 млрд грн шляхом випуску облігацій внутрішньої державної позики.

03.02.2021 Верховною  Радою  України  прийнято у першому читанні проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про забезпечення масштабної експансії експорту товарів (робіт, послуг) українського походження шляхом страхування, гарантування та здешевлення кредитування експорту” щодо забезпечення ефективного функціонування експортно-кредитного агентства” (реєстр. № 3793). Наразі проект Закону опрацьовується комітетами Верховної Ради України та готується до другого читання.

На виконання статті 31 Закону України “Про Державний бюджет України на 2021 рік” здійснено заходи щодо збільшення статутного капіталу ЕКА на 1,8 млрд гривень (постанова Кабінету Міністрів України від 29.03.2021 № 268 “Про збільшення статутного капіталу приватного акціонерного товариства “Експортно-кредитне агентство”). Триває процедура завершення докапіталізації ЕКА,  за результатами якої статутний капітал ЕКА становитиме 2 млрд гривень.

II квартал
2018
Розроблення та прийняття постанови Кабінету Міністрів України “Про реалізацію пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України”
Виконується

У 2018 році Мінекономрозвитку проводиться робота щодо заходів з започаткування проекту щодо створення торговельних представництв України за кордоном. Водночас, розроблений Мінекономрозвитку проект Постанови “Про реалізацію пілотного проекту щодо вдосконалення представлення економічних інтересів України за кордоном” не був прийнятий з ряду причин.

Разом з тим, Законом України “Про Державний бюджет України на 2019 рік” передбачено фінансування торгових представництв за кордоном у сумі 28 251, 8 тис. грн.

Також 19.12.2018 набрала чинності нова редакція статті 9 Закону України “Про зовнішньоекономічну діяльність”, згідно якої до компетенції Кабінету Міністрів України належить призначення керівників торговельних представництв України в іноземних державах.

Мінекономіки разом з МЗС провело декілька узгоджувальних нарад, на яких було встановлено наявність у діючій законодавчій базі суттєвих суперечностей та прогалин з питань правового регулювання діяльності торговельних представництв України в іноземних державах (далі – ТПУ), що не дозволяє забезпечити їх повноцінне функціонування.

За результатами проведених нарад дійшли спільного висновку щодо необхідності застосування принципово іншого підходу до створення та функціонування ТПУ, яким, зокрема, передбачається за необхідне:

- унести зміни до Бюджетного кодексу України в частині фінансування ТПУ безпосередньо Мінекономрозвитку;

- прийняти Указ Президента України “Про захист прав і законних інтересів держави та суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності України за кордоном” (відповідно до частини другої статті 23 Закону України “Про дипломатичну службу”);

- рішенням Уряду переглянути чисельність працівників закордонних дипломатичних установ.

На сьогодні Мінекономіки досягнуто принципової згоди з МЗС щодо підготовлених проектів нормативно-правових актів, відповідно до яких будуть створені правові підстави для започаткування повноцінного функціонування  торговельних представництв України в іноземних державах. Наразі ці проекти готуються для направлення на погодження до ЦОВВ.

Разом з тим, Законом України “Про Державний бюджет України на 2019 рік” передбачено фінансування торгових представництв за кордоном у сумі 28251,8 тис. грн. Також 19.12.2018 набрала чинності нова редакція статті 9 Закону України “Про зовнішньоекономічну діяльність”, згідно якої до компетенції Кабінету Міністрів України належить призначення керівників торговельних представництв України в іноземних державах.

Надіслано листа на Офіс Президента України від 22.10.2020 № 4102-07/64107-01 та листа на Кабінет Міністрів України від 23.10.2020 № 4102-07/64189-01(див. зв'язок з документами). (Коротко про зміст листів : МЗС листом від 20.08.2020 № 51/14-200-1893 (копія додається) не підтримало пропозиції щодо створення торговельних представництв у складі дипломатичних місій України, аргументуючи це тим, що їх створення призведе до дублювання функцій, розмиття відповідальності, неефективного використання державних ресурсів, а також неузгодженості дій та невиправданих видатків державного бюджету, що в результаті послаблюватиме позицію нашої держави.)

Водночас МЗС повідомило про готовність розглянути можливість направлення працівників Мінекономіки для роботи на відповідних посадах в системі органів дипломатичної служби України за умови відповідності кандидатів вимогам до знання іноземних мов та відповідним кваліфікаційним вимогам.

Також слід зазначити, що ні в Законі України “Про Державний бюджет України на 2020 рік”, ні в проекті Закону України “Про Державний бюджет України на 2021 рік” за бюджетною програмою 1201510 “Функціонування торгових представництв за кордоном” фінансування на зазначені цілі не передбачено.

Мінекономіки листами від 18.09.2020 № 4102-07/57182-01 на адресу Офісу Президента та від 21.09.2020 № 4102-07/57343-01 на адресу Кабінету Міністрів України повідомило, що продовжить роботу щодо запровадження сучасної системи організаційної підтримки просування товарів і послуг вітчизняних підприємств на зовнішніх ринках та забезпечення економічних інтересів держави без організаційних заходів в частині створення торговельних представництв у складі закордонних дипломатичних місій України.

З метою запровадження сучасної системи організаційної підтримки просування товарів і послуг вітчизняних підприємств на зовнішніх ринках Мінекономіки запропонувало Концепцію створення торговельних представництв, відповідно до якої було заплановано створення мережі торговельно-економічних представництв в різних країнах. В першу чергу планувалось відкриття представництв в Китаї, Єгипті та Німеччині.

МЗС (листами від 29.11.2019 № 51/14-200-3632, від 20.08.2020 № 51/14-200-1893, від 25.02.2021 № 51/14-077-12124), зокрема, зазначає, що пропозиція стосовно відновлення роботи торговельних представництв при закордонних дипломатичних установах в підпорядкуванні Мінекономіки, зокрема створює дуалізм системи забезпечення зовнішньоекономічних інтересів України (МЗС та Мінекономіки).

У зв’язку із зазначеним, відновлення роботи торговельних представництв може призвести до суттєвих додаткових бюджетних витрат, що, на думку МЗС, є абсолютно неприпустимим в умовах жорсткої економії фінансових та матеріальних ресурсів в період кризи, обумовленої наслідками пандемії.

Так, відповідно до Закону України “Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік” від 13.04.2020 № 553-IX у зв'язку із розгортанням світової пандемії гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, видатки за бюджетною програмою КПКВК 1201510 “Функціонування торгових представництв за кордоном”, були скорочені в повному обсязі та не передбачені в Державному бюджеті України на 2021 рік.

Таким чином, оскільки створення торгових представництв за кордоном визначено лише складовою завдання, визначеного у абзаці другому підпункту "ґ" підпункту 12 пункту 1 Указу Президента України від 08.11.2019 № 837, зважаючи на існуючі умови жорсткої економії фінансових та матеріальних ресурсів в період кризи, обумовленої наслідками пандемії, а також відсутність відповідного фінансування, Мінекономіки листами від 05.07.2021 № 4431-01/34841-01 та №  4431-01/34840-01 звернулося до Офісу Президента України та Кабінету Міністрів України з проханням зняття з контролю виконання абзацу другого підпункту “ґ” підпункту 12 пункту 1 Указу Президента України від 08.11.2019 № 837 “Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави” в частині, що стосується створення ефективного механізму представництва зовнішньоекономічних інтересів України за кордоном.

IV квартал
2018
Проведення навчання з метою підвищення кваліфікаційної спроможності співробітників, що беруть участь в реалізації пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України
Не виконано

Захід не виконано

IV квартал
2018
Реалізація пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України
Не виконано

Захід не виконано

IV квартал
2019
Реалізація пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України
Заплановано до виконання
IV квартал
2020
Реалізація пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України
Виконується

МЗС:
МЗС листом від 20.08.2020 No 51/14–200–1893 повідомило про непідтримку пропозиції щодо створення торговельних представництв у складі дипломатичних місій України, аргументуючи це тим, що їх створення призведе до дублювання функцій, розмиття відповідальності, неефектив- ного використання державних ресурсів, а також неузгодженості дій та невиправданих видатків державного бюджету, що в результаті послаблюватиме позицію нашої держави.

Водночас МЗС повідомило про готовність розглянути можливість направлення працівників Мі- некономіки для роботи на відповідних посадах в системі органів дипломатичної служби України за умови відповідності кандидатів вимогам до знання іноземних мов та відповідним кваліфіка- ційним вимогам.

Також слід зазначити, що ні в Законі України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», ні в проєкті Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» за бюджетною програ- мою 1201510 «Функціонування торгових представництв за кордоном» фінансування на зазначе- ні цілі не передбачено.

Мінекономіки листами від 18.09.2020 No 4102–07/57182–01 на адресу Офісу Президента та від 21.09.2020 No 4102–07/57343–01 на адресу Кабінету Міністрів України повідомило, що продов- жить роботу щодо запровадження сучасної системи організаційної підтримки просування това- рів і послуг вітчизняних підприємств на зовнішніх ринках та забезпечення економічних інтересів держави без організаційних заходів в частині створення торговельних представництв у складі закордонних дипломатичних місій України.

IV квартал
2021
Реалізація пілотного проекту щодо представлення економічних інтересів України за кордоном шляхом посилення відділів з економічних питань у складі дипломатичних установ України
Заплановано до виконання