Прогрес виконання Плану завдань і заходів з реалізації Експортної стратегії України

(«дорожньої карти» стратегічного розвитку торгівлі)
на 2017-2021 роки

  • Виконано
  • Виконується
  • Не виконано
  • Заплановано до виконання

Завдання 7. Покращення управлінських навичок серед працівників діючих підприємств, зокрема малих та середніх

IV квартал
2021
Розроблення та впровадження пілотного проекту щодо одного плану заходів для кожної області
Виконується

Мінагрополітики: Держпродспоживслужба спільно із проектами технічної допомоги бере участь у навчаннях, тренінгах та семінарах для бізнесу щодо впровадження нормативно-правових актів та застосування найкращих світових практик.

РЕГІОНИ.

Львівська ОДА: З метою залучення до роботи членів малозабезпечених сімей протягом 2017-2018 рр. в області успішно реалізовувався пілотний проект «Рука допомоги», який впроваджувався Міністерством соціальної політики України за підтримки Світового банку. До участі в проекті залучалися непрацюючі працездатні особи, з числа членів малозабезпечених сімей, котрі отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям, та  внутрішньо переміщені особи.

Враховуючи позитивний досвід та результати реалізації у Львівській області пілотного проекту щодо залучення до роботи членів малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб, департамент соціального захисту населення ініціював розробку регіонального проекту щодо залучення до зайнятості окремих категорій осіб у Львівській області шляхом надання безвідсоткової фінансової допомоги для започаткування чи розширення підприємницької діяльності.

Реалізації згаданого регіонального проекту сприятиме залученню до роботи працездатних безробітних отримувачів державних соціальних допомог та інших категорій осіб, які не здатні на рівних конкурувати на ринку праці та створенню нових робочих місць.

Упродовж січня-червня 2020 року в області  здійснювався моніторинг стану сплати обов’язкових платежів та зборів учасниками пілотного проекту «Рука допомоги».Станом на 01.07.2020 п’ятеро учасників із 136 достроково повернули суму фінансової допомоги, яка надавалась їм для започаткування (розширення) підприємницької діяльності.В рамках пілотного проекту  було:- працевлаштовано 545 осіб;-78 осіб брали участь у громадських (тимчасових) роботах, розпочали (розширили) підприємницьку діяльність 136 учасників завдяки отриманій фінансовій допомозі.Загалом, Львівська область використала найбільше 45,0% суми запланованої на реалізацію пілотного проекту в Україні.

Луганська ОДА: У І півріччі 2019 року підготовлено спеціальні видання: “Як започаткувати експортну діяльність”; “Алгоритм експорту меду до ЄС” (присвячене висвітленню шляху, який має пройти бджоляр для того, щоб налагодити постачання меду до країн ЄС);  “Довідник торгових майданчиків країн світу”; “Каталог інвестиційних пропозицій Луганської області 2019” (україномовна та англомовна версії).

Харківська ОДА: з І кварталу 2019 року впроваджується проект «Експорт. Ера-М», метою якого є використання у повному обсязі наявного експортного потенціалу малих та середніх підприємств регіону у частині виходу їх продукції на зовнішні ринки збуту.

У рамках проекту проведено 3 вебінари, для субєкті підприємницької діяльності: 27.02.2019 вебінар «Фінансові інструменти підтримки представників малого та середнього бізнесу»

28.05.2019 «Європейська мережа підприємств (EEN): Електронний інструмент інтенсифікації експортної діяльності підприємств Харківської області». Крім зазначеного, у рамках проекту «Експорт. Ера-М» протягом звітного періоду поширювалася інформація стосовно он-лайн інструментів експорту, зокрема: Passport Euromonitor International, Путівник Європейською мережею підприємств (EEN), Пам’ятка-інструкція щодо користування особистим кабінетом мережі EEN, електронний ресурс для харчовиків «Food Safety Magazine»; електронний ресурс для представників деревообробної галузі «Fordaq», Портал Генерального Директорату Європейської Комісії по сільському господарству та розвитку сільських територій, україномовний портал Хелпдеск, портал «TRADEHELP».

- “Фінансування міжнародної торгівлі: Банківські гарантії, експортний акредитив, документарне інкасо”, за участі представників фінансових установ, які є членами Харківського банківського союзу, Харківського регіонального управління АТ “УкрСиббанк (19.06.2019);

- “Логістика, фінансування ризиків. Оператори міжнародної експрес-доставки вантажів” (14.08.2019);

- Галузева співпраця з ЄС. Експорт одягу та взуття” (26.09.2019).

20.01-10.03.2020 в рамках проекту “Експорт. Ера-М” проведено опитування експортерів регіону, представників малого та середнього бізнесу, які мають виходити на зовнішні ринки збуту. Основні завдання опитування: визначення бар’єрів, проблеми під час реалізації експортних стратегій розвитку; потреби в інформаційній підтримці МСБ та рівень поінформованості та ефективності взаємодії із субєктами зовнішньоекономічної діяльності країн-партнерів.(загальна кількість отриманих анкет 62) результати опитування використовуватимуться під час підготовки вебінарів та інших освітніх заходів в рамках проекту “Експорт. Ера-М”)

Також, у березні проведено вебінар «Зміни у правилах ІСС для учасників міжнародної торгівлі –Інкотермс 2020»

07.04.2020 року вебінар «Інструменти Експортно-кредитного агентства». Фахівець ПрАТ «Експортно-кредитне агентство» (ЕКА) презентував перелік товарних груп УКТЗЕД, на які поширюється діяльність ЕКА, алгоритм дій експортерів щодо страхування зовнішньоекономічних договорів, комерційних і некомерційних ризиків при експортних операціях. Презентаційний матеріал 22.04.2020 було розміщено на офіційному сайті «Експортно-кредитного агентства».

- 28.05.2020 року вебінар «Можливості залучення фінансових ресурсів для експортерів Харківщини» за участі старшого юриста юридичної компанії «ILF», співзасновника стартапу «Skale Labs», представників банківських установ, що є членами Харківського банківського Союзу.

Під час освітнього заходу учасники отримали інформацію щодо успішного досвіду залучення фінансових ресурсів через венчурні фонди, програм кредитування експортно-орієнтованих підприємств Харківщини, аспектів юридичного супроводу експорту, практичних порад стосовно мінімізації ризиків при укладанні зовнішньоекономічних контрактів.

IV квартал
2021
Визначення поточного рівня управлінських навичок серед різних типів підприємств (малих, середніх та великих), насамперед у перспективних секторах
Виконується

МОН розробляється анкета за участю експортоорієнтованої спільноти щодо питань у сфері інноваційної діяльності, яку буде поширено серед підприємств (малих, середніх та великих), насамперед у перспективних секторах розроблення та впровадження програми з підвищення управлінських навичок.

Миколаївська ОДА: Навчальні програми для підвищення кваліфікації працівників підприємств запроваджено у Чорноморському національному університеті ім. П. Могили, який співпрацює з суб’єктами господарювання регіону, обласним центром зайнятості, громадськими організаціями та приватними особами з надання послуг із підвищення кваліфікації за такими напрямами: розробка та тестування програмного забезпечення, бізнес-планування, відкриття власної справи, управління підприємством тощо.

Одеська ОДА: Налагоджено співпрацю із партнерським фондом Creative Spark, метою якого є навчання молоді основам  здійснення стартапів у великобританії через  мережу власних спеціалісті. У квітні - червні проведено тренінги із передставниками Creative Spark.

IV квартал
2021
Розроблення та впровадження програми з підвищення управлінських навичок серед підприємств
Виконується

У травні 2018 року ДУ "Офіс з просування експорту України"  завершив перший етап національної програми “Експортна революція в Україні” для більш, ніж 750 випускників рівня START (для підприємців, які бажають розпочати експорт) та рівня PRO (для досвідчених експортерів). В рамках цієї програми було організовано навчальний візит до Естонії, в ході якого учасники відвідали Tallinn Marketing Week. З жовтня 2018 року розпочався другий етап. У підсумку, понад 1400 учасників завершили або приймали участь в програмі.

У серпні 2018 року було оголошено про старт першої секторальної програми “Креативний експорт в Україні” для підприємців та експортерів-представників креативних індустрій, які планують створити міцний національний та міжнародний бренд для власного дизайн-продукту та вийти на зовнішні ринки. Станом на кінець року, понад 300 підприємців проходять навчання.

У 2019 році ДУ “Офіс з просування експорту України ” продовжує реалізацію ІІ етапу дворічної дворівневої навчальної програми для підприємців та експортерів Export Revolution Ukraine. Рівень PRO (діючі експортери): проведено 12 освітніх семінарів у Києві, Львові, Івано-Франківську, Одесі, Харкові та Дніпрі; проведено 7 освітніх модулів онлайн та 14 сесій зворотного зв’язку (для 152 учасників курсу). Рівень START: проведено 2 вебінари (для 546 учасників).

Також ДУ “Офіс з просування експорту України ” продовжує реалізацію І етапу дворічної дворівневої навчальної програми Creative Export Ukraine. Рівень PRO (діючі експортери): проведено 9 освітніх семінарів у Києві, Львові, Івано-Франківську, Одесі, Харкові та Дніпрі; проведено 5 освітніх модулів онлайн та 10 сесій зворотного зв’язку (для 63 учасників курсу). Рівень START: проведено 2 вебінари та 9 живих освітніх семінарів (для 594 учасників).

Завдання 8. Забезпечення відповідності системи освіти потребам підприємств, зокрема малих та середніх

IV квартал
2021
Проведення комплексного дослідження з метою виявлення причин неофіційного працевлаштування
Виконано

(Звіт за 2018 рік)

Державна служба зайнятості проводить інформаційно-роз’яснювальну роботу, спрямовану на запобігання нелегальним трудовим відносинам та їх негативним наслідкам.

До зазначених заходів залучаються соціальні партнери, представники органів влади, контролюючих та правоохоронних органів на постійній основі, а також запрошуються керівники підприємств, установ та організацій, фізичні особи – підприємці.

Крім того, з метою поінформованості населення та роботодавців щодо негативного впливу неоформлення трудових відносин на економічний та соціальний розвиток держави, в інформаційних секторах центрів зайнятості розміщені матеріали про необхідність дотримання роботодавцями вимог законів України «Про зайнятість населення», «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», «Про оплату праці», «Про рекламу», Кодексу законів про працю України.

Для роботодавців розроблена пам’ятка - застереження про передбачену законодавством відповідальність за використання найманої праці без належного юридичного оформлення.

З метою створення сприятливих умов для детінізації заробітної плати та соціальної захищеності працівників, державна служба зайнятості спільно з Державною службою України з питань праці взаємодіють на центральному та територіальному рівнях на умовах, визначених Порядком взаємодії Державної служби України з питань праці, виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та державної служби зайнятості, затвердженим наказом Мінсоцполітики від 02.07.2014 № 437.

РЕГІОНИ.

Донецька ОДА Протягом червня 2019 року проходив 4 етап Інтернет – опитування роботодавців з використанням сервісу «Googlе  Forms». За оперативними даними проанкетовано 13,7 тис. роботодавців. Такий спосіб анкетування дозволив значно підвищити якість опитування та охопити більшу кількість респондентів.

Житомирська ОДА: Утворена Рада професійної освіти, до складу якої входять представники галузевих  управлінь, департаментів облдержадміністрації, роботодавці, керівники промислових підприємств, служба зайнятості, громадськість, профспілки, керівники професійно-технічних закладів області та інші. Основними завданнями Ради є координація діяльності щодо реалізації єдиної політики у сфері підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації робітничих кадрі, розвитку професійної (професійно-технічної) освіти регіону, проведення аналізу потреб регіону у кваліфікованих робітниках та формування робітничого потенціалу, визначення перспективних напрямів розвитку професійної освіти.

Київська МДА: Проектом Міської цільової програми сприяння розвитку промисловості на 2019-2022 роки передбачено заходи щодо формування ефективної зайнятості у промисловості.

Харківська ОДА: за ініціативою ОДА щороку між зацікавленими державними органами, об’єднаннями профспілок та роботодавців області укладається Угода про співпрацю з легалізації “тіньових” робочих місць та доходів, розробляються заходи з підвищення рівня оплати праці. Створено діючу обласну робочу групу з питань підвищення мінімальної заробітної плати, рівня оплати праці та легалізації зайнятості (у поточному році проведено 6 засідань). В усіх районах та містах області також активізовано роботу відповідних робочих груп (з початку року проведено 316 засідань, на яких заслухано 2,3 тис. роботодавців з питань легалізації виплати заробітної плати та низького рівня оплати праці). Проводиться системна інформаційно-роз’яснювальна робота щодо недопущення використання роботодавцями праці найманих працівників без офіційного оформлення трудових відносин, якою з початку поточного року було охоплено 6,8 тис. роботодавців. На початку 2018 року Головним управлінням Держпраці у Харківській області проведено аналіз стану незадекларованої праці по Харківській області.

Чернівецька ОДА: протягом 2018 року проведено 149 засідань робочих груп з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення, на яких заслухано 1304 суб’єкти господарювання щодо легалізації трудових відносин та рівня оплати праці, надано 1417 рекомендацій за результатами засідань. Впродовж 2018 року проведено 11 засідань міської робочої групи з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення м. Чернівці. Спільно з представниками Управління Держпраці у Чернівецькій області проведено 6 семінарів для представників комунальних підприємств, закладів охорони здоров’я, дошкільних навчальних закладів, готельного та ресторанного бізнесу міста з питань трудового законодавства, проведення інспекційних відвідувань та застосування штрафних санкцій в разі його недотримання.

Чернігівська ОДА З метою поглиблення співпраці у сфері підготовки робітничих кадрів між закладами професійної (професійно-технічної) освіти області та суб’єктами господарювання для визначення необхідних навичок та забезпечення відповідності кваліфікації випускників потребам підприємств у 2019/2020 н.р. у 7 закладах профтехосвіти із залученням 22 підприємств регіону організовано навчання з елементами дуальності для 208 учнів з 9 професій. При цьому зміст освітніх програм адаптовано до потреб конкретних підприємств.

Окрім того, здійснюється поступовий перехід на нові стандарти професійної освіти з компетентнісним підходом. Наразі підготовка робітничих кадрів здійснюється із 41 робітничої професії за відповідними освітніми програмами, погодженими з роботодавцями.

З метою стимулювання загальнонаціонального підприємницького менталітету до змісту освітніх програм включено вивчення компоненту “Основи галузевої економіки і підприємництва”, а також теми “Ринок праці та підприємництво” компоненту “Громадянська освіта”.

Водночас, у ході проведення заходів з професійної орієнтації, увага учнівської молоді зосереджується, у тому числі на професії набуття яких відкриває шлях до започаткування підприємницької діяльності, зокрема: “перукар (перукар-модельєр)”, “манікюрник”, “візажист”, “візажист-стиліст”, “флорист”, “живописець” тощо.

Для підвищення рівня поінформованості учнів 8-11 класів закладів загальної середньої освіти області щодо усвідомленого вибору професійного майбутнього в грудні педагогами професійної освіти проведено 50 профорієнтаційних тренінгів.

Важливим чинником популяризації робітничих професій, професійної орієнтації молоді та стимулювання творчої активності молоді є конкурсні змагання фахової майстерності серед здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти. Так, упродовж листопада в рамках Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності “WorldSkillsUkraine” на регіональному рівні проведено відбіркові змагання серед учнів та випускників професійних (професійно-технічних) закладів освіти з 5 компетенцій: зварювальні роботи, кулінарне мистецтво, слюсарні роботи, перукарське та кондитерське мистецтво. Переможці представлятимуть Чернігівщину у фіналі конкурсу.

Проведено 62 інформаційних семінарів «Ризики нелегальної трудової міграції», учасниками яких стали 924 безробітні особи та шукачі роботи. До проведення вказаних семінарів долучалися спеціалісти Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та представники Бюро правової допомоги.

У 2020 році у філіях Чернігівського ОЦЗ проведено 384 семінари із загальних питань зайнятості, учасниками яких стали 5,7 тис. безробітних. Метою таких заходів є в тому числі інформування громадян про переваги легальної праці, запобігання тіньовій зайнятості та працевлаштування без оформлення трудових відносин.

Загалом у 2020 році обласною службою зайнятості проведено 467 спільних відвідувань таких суб’єктів господарювання з Управлінням Держпраці в Чернігівській області, 578 відвідувань фахівцями служби зайнятості, 106 інформаційних семінарів з питань легалізації зайнятості за участю 1095 представників підприємств, організацій та фізичних осіб-підприємців,  26 засідань «круглих столів», нарад, робочих зустрічей за участю 289 роботодавців.

IV квартал
2018
Ухвалення комплексу заходів та внесення змін до Кодексу законів про працю України
Виконується

Мінсоцполітики здійснюється робота щодо розробки законопроектів та внесення відповідних змін до Кодексу законів про працю України, які сприятимуть вдосконаленню регулювання ринку праці та зниженню рівня неофіційного працевлаштування.

Так, на сьогодні відповідно до  пункту 92 Плану пріоритетних дій Уряду на 2019 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 р. № 1106-р (далі – План) здійснюється розробка законопроектів щодо підвищення ефективності регулювання трудових відносин, які, зокрема, передбачатимуть запровадження обов’язкової письмової форми трудового договору, удосконалення обов’язку роботодавця інформувати про істотні умови трудового договору та договірного принципу укладення і виконання трудового договору, запровадження гнучких умов праці, можливостей для легальної зайнятості, у тому числі з використанням ІКТ, удосконалення порядку надання відпусток.

На сьогоднішній день Мінсоцполітики уже напрацьовано та направлено на погодження центральних органів виконавчої влади проект Закону України направленого на вдосконалення механізмів боротьби із використанням незадекларованої праці „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту прав працівників та протидії застосуванню незадекларованої праці” (далі – Проект закону) з урахуванням успішних міжнародних практик щодо встановлення наявності трудових відносин, які систематизовані у Рекомендації Міжнародної організації праці про трудове правовідношення № 198 від 31.05.2006. Проектом закону, зокрема, передбачено визначення на законодавчому рівні поняття трудових відносин та встановлення принципу презумпції їх наявності

Поряд з цим Мінсоцполітики здійснюються заходи приведення положень національного законодавства про працю у відповідність до норм міжнародного права, зокрема Конвенції Міжнародної організації праці про нічну працю № 171.

Так, на виконання пункту 16 розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.05.2015  № 450-р „Про затвердження плану заходів щодо забезпечення виконання положень Європейської соціальної хартії (переглянутої) на 2015-2019 роки” розроблено проект Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань роботи працівників у нічний час”

Прийняття проекту акта забезпечить законодавче врегулювання питань організації роботи працівників в нічний час з урахуванням вимог безпеки і охорони їх праці, сприятиме запобіганню негативного впливу нічної праці на здоров’я працівників, а також ратифікації Конвенції Міжнародної організації праці про нічну працю № 171 шляхом впровадження норм та стандартів міжнародного права.

Крім цього, з метою урегулювання праці окремих категорій працівників та посилення їх соціального захисту, передбачається також розробка законопроектів щодо праці домашніх, надомних працівників та осіб, які виконують роботу дистанційно.

Державна служба зайнятості проводить інформаційно-роз’яснювальну роботу, спрямовану на запобігання нелегальним трудовим відносинам та їх негативним наслідкам. Це тематичні публікації у друкованих виданнях, семінари, цільові зустрічі, “круглі столи” тощо. Однією з тематик семінарів для роботодавців є “Легалізація зайнятості - крок назустріч Вашим працівникам (у тому числі, особам з інвалідністю)”. До зазначених заходів залучаються соціальні партнери, владні структури, контролюючі та правоохоронні органи на постійній основі, а також запрошуються керівники підприємств, установ та організацій, фізичні особи - підприємці, які:

- використовують найману працю згідно укладених трудових договорів, що передбачають зайнятість працівників; ­

- зменшили чисельність найманих працівників, у порівнянні з відповідним періодом минулого року, при збереженні (збільшенні) обсягів діяльності (виробництва); ­

- виплачують працівникам заробітну плату в сумі менше або на рівні законодавчо встановленого мінімального розміру за відпрацьований повний робочий день.

У центрах зайнятості шукачі роботи можуть отримати індивідуальні або групові консультації з питань переваг легальної зайнятості, скористатися буклетами відповідної тематики. Для роботодавців розроблена пам’ятка – застереження про передбачену законодавством відповідальність за використання найманої праці без належного юридичного оформлення.